Na začátku prosince jsem zjistil, že návštěvnost z fulltextu Seznamu klesla o 90%! Stalo se to v květnu a z celkem 11ti českých webů to v jeden den postihlo 9. To znamená, že 6 měsíců, jsem téměř bez návštěvnosti ze Seznamu a vůbec jsem si toho nevšiml!
Návštěvnosti webu kontroluji jednou měsíčně, ale na fulltext se dívám dohromady v balíku organic. Tou dobou návštěvnost z Google rostla, takže celkový pokles nebyl zase tak velký a nenapadlo mě ho více analyzovat.
Pokles Seznam fulltextu se pak projevil i v poklesu příjmu z webu asi o 50K/měs, viz. moje reporty. Protože jsem pokles 6 měsíců neřešil, opravím ho o 6 měsíců později, tak jsem ztrátu vyčíslil jako 50K x 6 měs = 300.000 Kč.
Podívejte se jak se pokles projevil na mém zisku v roce 2016.
Co pokles způsobilo
K poklesu došlo 26.5.2016. Tou dobou jsem žádné změny na webech nedělal. Vím, že v lednu Seznam nasadil fulltext update Jalapeňo 2, který bojuje s MFA (Make For Advert = dělané pro reklamu) weby a obsahovým spamem. Sice se mě hned nedotkl, ale také vím, že v algoritmu Jalapeňo stále probíhají drobné úpravy. Tak nějak tuším, že mezi afiiliate weby je mezi MFA a neMFA malý rozdíl.
Informace o změnách pozic po Jalapeňu na stránkách Collabimu.
Splnění podmínek Jalapeňo
Dívám se na popis Jalapeňo 2 na Seznam blogu a porovnávám se svými weby. Jako testovací analyzuji PizzaRozvoz.net, FitnessPosilovna.cz a RestauraceOstrava.cz.
MFA
„Stránky označované jako MFA jsou takové stránky, které byly vytvořeny pouze za účelem vydělávání peněz na reklamě.“
Na reklamě vydělávám, a kdyby výdělek možný nebyl, tak některé weby určitě neudělám. Z něčeho se zaplatit musí. Tou reklamou jsou myšleny i Adsense a affiliate linky. SPLŇUJI
Linkfarmy
„Linkfarma je skupina stránek vytvořena s cílem zvýšit jedné nebo více konkrétním stránkám hodnotu ranku získávaného ze zpětných odkazů (tzv. pagerank). Jednotlivé stránky z linkfarmy odkazují na jednu nebo více konkrétních stránek, které z existence těchto odkazů profitují.“
Jo, stránky na sebe odkazují. Neviděl jsem důvod, proč si neodkazovat na své další weby. SPLŇUJI
SEO PR
„Stránky, na kterých jsou publikovány placené články s cílem manipulovat s ranky. Jedná se o podkategorii linkfarem. Články obvykle nespojuje žádné společné téma a mají minimální informační hodnotu.“
Tady jsem čistý.
SEO katalogy
„SEO katalogy na první pohled připomínají běžné katalogy, na rozdíl od nich ale jejich hlavním cílem není poskytovat informace, ale generovat zpětné odkazy a tím manipulovat s ranky.“
Mé weby jsou hlavně katalogy a odkazuji na restaurace nebo fitka. Zároveň jsou dobře optimalizované pro longtail. SPLŇUJI
Doorway
„Doorway je skupina stránek, které obsahují odkazy na jeden konkrétní web. Často též mají duplicitní obsah. Jejich účelem je umístit se na širokou škálu dotazů na jakékoliv pozici a získat tak potenciální návštěvníky pro web, na který odkazují.“
Longtail pro vyhledávače mám dobrý, weby na sebe odkazují a mají stejnou šablonu. Například pro pizzu i sushi mám katalog, kde je stejné HTML a CSS. Asi i tady mé stránky SPLŇUJÍ.
Skrytá přesměrování
„Stránky, které za krátký čas po načtení automaticky přesměrovávají a zvyšují tak návštěvnost cílového webu. Nejčastěji se používá přesměrování pomocí JavaScriptu. Robot takové přesměrování nemusí správně interpretovat.“
Než abych použil stránku 404, přesměrovávám na homepage. Pravděpodobně jsem čistý.
Phishing
„Stránky, které byly vytvořeny s cílem oklamat nebo jinak zmanipulovat uživatele, např. vymámit od nich citlivé údaje nebo rovnou peníze. Typicky využívají technik sociálního inženýrství.“
Tady jsem čistý.
Obsahové farmy
„Cílem obsahových farem je umístění ve výsledcích vyhledávání na co největší množství dotazů pomocí automatického generování neužitečného obsahu. To může být motivováno jak ziskem z prodeje reklamy či odkazů (tedy v kombinaci s MFA/linkfarmou), tak zviditelněním vlastního webu mezi konkurencí.“
Mé nepřehledné vyjíždějící menu s městy asi působí jako něco nepřirozeného a generovaného. Zároveň by se to mohlo považovat za link farmu. Asi SPLŇUJI
Splňuji většinu. Seznam má ten popis opravdu zavádějící, podle té definice by měl být MFA nebo spamový každý katalog nebo web s reklamou.
Penalizaci u webu PizzaRozvoz.net chápu. I když jsou na webu stovky recenzí, komentářů a popisy jsou ručně psané, je to pořád katalog s affiliate linky a hromadou odkazů do měst.
Ale web FitnessPosilovna.cz je plný článků od nutričních specialistů a všechny texty v katalogu fitek jsou ručně psané. Dokonce na nás odkazují nějaké obce. Tady mi penalizace vůbec nesedí.
Porovnávám podobné katalogy
Po mé přednášce z aff konference začaly vznikat klony webu PizzaRozvoz.net a zjišťuji, že dva klony (PizzaPraha.net i PizzaBrno.net ) jsou v Seznam fulltextu nahoře. Texty na webech mají vlastní, nějaké recenze taky, je to hodně podobné a začínám věřit, že to u sebe spravím.
Analyzuji klony
- na tlačítku pro přechod na inzerenta je nofollow odkaz na interní stránku a pak až přesměrování – možná by to jako „schování“ aff linku mohlo fungovat a zároveň si mohu prokliky měřit
- mají Schema.org parametry na hodnocení – Seznam nepodporuje, asi nemá vliv
- PizzaPraha.net i PizzaBrno.net patří do balíku jednoho majitele, ale neodkazují na sebe – provázané weby by mohly znamenat manipulaci s pořadím
Hodnocení v Google fulltextu při použití Schema.org
Analyzuji svoje weby
Google Search Console
U žádného webu žádný problém a předpokládám, že pokud Google říká ok, mohl by být ok i Seznam.
Weby, kterých se penalizace nedotkla
Web FitnessZeny.cz je úplně jiný a unikátní, plný textů, tady nic nevidím, penalizaci si prostě nezaslouží.
Druhý web bez penalizace RestauraceOstrava.cz je stejný jako ostatní s penalizací – 4 bloky Adsense, affiliate linky, na první pohled žádný rozdíl.
Jediný rozdíl obou webů bez penalizace oproti ostatním je, že na oba weby nevedou odkazy z mých dalších webů!!! Moje weby jsou chaoticky provazané odkazy mezi sebou. A proto je pravděpodobné, že je Seznam opravdu vyhodnotil jako linkfarmu. Kolem 11ti do kříže odkazy provázaných webů, je asi podezřelé.
Podpora chat Seznam
Ještě než udělám závěr, kontaktuji fulltext podporu Seznamu. Třeba budu mít štěstí.
Spojil jsem se s nimi a prověřili, zda je stránka průchodná Seznam botem – JE. Na všechny domněnky, které jsem napsal výše, říkají možná. Mám to upravit a dát několik stránek upraveného webu do přidávacího formuláře. Seznambot pak ty stránky projde a když změn bude dost, přeindexuje celý web. Do pár týdnů by to prý mohlo být OK. Pak mě ještě odkazují na blog Seznamu s infem o spamu.
Ještě jsem se u podpory snažil zjistit, zda u webu nemám ruční penalizaci s nějakým odůvodněním. Ale bohužel to sdělovat nemohou. Jaká škoda! Alespoň jsem si jistý, že pokud důvod k penalizaci Seznamem opravím, penalizace zmizí.
No nevím, ty týdny na přeindexování webu se mi nezdají. Ale jinak pán na podpoře nějakou znalost měl, takže celkově chválím. Pokud máte problém s fulltextem Seznamu, doporučuji jít nejdřív sem. Je šance, že zrovna budete mít problém, se kterým umí a mohou pomoci.
Úpravy pro odstranění penalizace
Ze všech webů jsem smazal odkazy na další mé weby, a pokud jsem odkazovat potřeboval, použil jsem rel=“nofollow“.
Na dvou webech (FitnessPosilovna.cz a PizzaRozvoz,net) jsem udělal změny všeho, co by mohlo mít vliv.
Zredukován mega seznam odkazů na města
Odkazy na města jsem měl v HTML omylem 2x, jednou v menu a jednou invisible v pravém sloupci – odstraněno.
Skrytí affiliate odkazů
Odkazy na inzerenta jsem přesměroval přes web.
<a href=“https://www.pizzarozvoz.net/go-persona/“ rel=“nofollow“ target=“_blank“>Objednat online</a>
Oddělal jsem přebytečné Adsense bloky
Na PizzaRozvoz žádné Adsense nebyly, ale na FitnessPosilovna ano. Tady jsem z 5ti bloků odstranil 2, které moc nevydělávaly.
Odstranění H1 schovaného pod obrázkem
Dříve bylo H1 logo, pod který byl schovaný text. Teď jsem H1 z loga oddělal a dal H1 jako hlavní nadpis na stránce, jak by to správně mělo být.
Přidal jsem mapy
Na webu Firmy.cz, které nemají moc unikátního obsahu, jsem se inspiroval a přidal k restauracím a fitkám mapu. Mohla by to být trochu přidaná hodnota a proč to neudělat, když mám adresu uloženou.
Popisky stránek
Pro každou stranu města nebo kategorie jsem do pravého sloupce přidal unikátní text.
404
Místo abych neexistující stránky směřoval na index, udělal jsem jim 404 stránku.
Od všech webů jsem dal několik stránek do přidávacího Seznam formuláře a teď čekám.
Měl taky někdo problém s Jalapeňo? Jak jste to řešili? Myslíte, že mé úpravy pomohou?
Poznámka: úpravy jsem udělal 16.12.2016, článek jsem psal 20.1.2017.
1.2.2017 se ještě s fulltextem Seznamu nic nezměnilo.
Nedávno jsem byl i na SEO konzultaci u Pavla Ungra a chystám napsat, co mi poradil.
Koukal jsem na ty penalizované weby a to by se pak muselo týkat poloviny internetu. Dám aktuální příklad: řeším něco kolem auta a tak jsem procházel stránky lokálních autoservisů a mimo to že jsou všechny aspoň 10 let staré tak splňují téměř všechny podmínky viz výše. Od minima textu, přes různé odkazy (občas to na nich blikalo minibanerama jako na mimibazaru) až po téměř přeoptimalizované texty (tak evidentně nejsou myšleny, ale když se v jednom odstavci objeví „opravím vám auto“ minimálně 5x… ). Takže je otázka za co to skutečně máš…
Přesně! Ale nic dalšího jsem nenašel. Ani jsem nekupoval odkazy, ani s ničím neexperimentoval.
Chytl jsem se toho, že se všechno stalo naráz na většině českých webů. Takže nejpravděpodobněji vidím to odkazování. Odkazy jsem na weby postupně přidával a v jeden okamžik to asi Seznam vyhodnotil negativně 🙁
Ahoj, máš k tomu nějaký update? Docela by mě zajímalo, jestli ti Pavel Ungr poradil něco hodnotného, co by na Seznam zafungovalo.
Ahoj, update ještě nemám, ale do pár dní ho napíši. Něco se začalo hýbat 🙂
Tak na ten článek se velmi těším, páč hodně mých webů bylo taky Seznamem sestřeleno.
Taky jsem na ten posun zvedavej. Seznam mi taky sestrelil par webu (jine tema nez to Tvoje), ale i pres nejake zmeny se to stale nehybe…
Ahoj, parádní článek. Zeptám se jak děláš v GA graf návštěvnosti na všech webech dohromady? Někde přes filtry? Moc díky za případné navedení…!
Ahoj, díky.
Návštěvnost dohromady není nic těžkého, stačí použít 2 GA kódy. Google to umožňuje, ale negarantuje správné měření druhého kódu.
Aby to fungovalo, je ještě potřeba tu druhou GA entitu pojmenovat :
ga(‚create‘, ‚UA-XXXXX-XX‘, ‚auto‘); /* Hlavní GA */
ga(‚create‘, ‚UA-YYYYYY-YY‘, ‚auto‘, {‚name‘: ‚tracker2‘}); /* GA pro všechno */
ga(‚send‘, ‚pageview‘);
ga(‚tracker2.send‘, ‚pageview‘);
Zrovna ty GA mám jako námět na článek, určitě o tom napíši.
Ahoj, zatím jsem to neřešil a to že těch prvků mám také docela požehnané množství. Ale při registraci nelzu.cz mi stánku hned zablokovali v sklik partnerovi. Asi se jim nelíbilo, že jsem začal ne příliš pochvalným článkem o skliku. Ale na podporu si nemohu stěžovat Seznam funguje v tomto ohledu perfektně a problémy se řeší, i když ne vždy to stihnou do jednoho měsíce :-)) Já myslím, že mé velké plus je, že jak do eshopu, tak do blogu lijeme peníze přes Sklik. Vzhledem k útratám mě Seznam musí milovat.
Jak to dopadlo? Nemůžu najít update, zda-li se pozice zlepšily nebo ne..ten jalapeno je opravdu pěkné ostrý, dost se mi s ním pohoršily pozice, ale už se to zase začíná zlepšovat. Možná je to updatem jalapeňa…
Také bych uvítal update. V posledních týdnech mi občas seznam sestřeluje home page na webech. Úplně zmizí z hledání, ale po manuálním přidání přes formulář se tam za chvíli vrátí… Zlatý Google.