Zhodnocení 2016 + plán 2017

Rok 2016 byl prvním rokem, během kterého jsem se živil pouze affiliatem. Osobně bych toto období hodnotil jako nejúspěšnější. Hodně jsem cestoval (Čína, Kambodža, Vietnam, Thajsko, Norsko), hodně jsem se vzdělával a hodně přemýšlel o svém zapojení ve světě affiliatu a online projektů.

V červenci 2016 jsem se přestěhoval z Brna do Prahy. Co přesně mě sem táhlo, nedokáži definovat, asi příležitosti, velkoměsto a nemusím pořád na schůzky jezdit tu dálku z Brna do Prahy. Po půl roce jsem se zabydlel a udělal si zdravé návyky, ať zvládnu pracovat z domu. A jen tak mimochodem – jsem přesvědčený o tom,  že Háje jsou ještě Praha 🙂

Mám radost, že si cestu do Prahy nemusím plánovat a domlouvat schůzky na jeden den, jak jsem to dělal dříve, když jsem dojížděl. Teď se s někým prostě sejdu nebo zajdu na zajímavý sraz. Navíc se tady setkávám se skvělými lidmi, které jsem dřív znal jenom z blogů a youtube.

Zisky 2016

Rok 2016 je první,  který se celý živím opravdu jenom affilem. Postupně krůček po krůčku jsem pracoval na zvyšování příjmů z affilu, zlepšování webů a vrhl jsem se do dvou nových oborů kvůli diverzifikaci příjmů a rizik – slevy a cvičení.

V minireportu zisku zatím uvádím pouze agregovaná data, protože čekám na povolení od partnerů. Pak budu uvádět i jednotlivé partnery, některé mé weby a vývoj zisků. Myslím, že to budou opravdu zajímavé a inspirativní statistiky.

Hrubý zisk Náklady ČISTÝ ZISK
1.117.004 209.728 907.276

Update 11.2.2017: Zveřejnil jsem zisky od jednotlivých partnerů z 2016

Do nákladu počítám server, psaní obsahu, PPC, bannery, FB reklamy, účetní, provoz firmy.

I když rok 2016 vypadá celkem dobře, od června jsem dostal ve fulltextu Seznamu penalizaci a objem vyhledávání klesl o 90%. Všiml si toho až v prosinci a kvůli tomu přišel za  těch 6 měsíců asi o 300.000 z čistého zisku. Co z toho plyne? Pravidelně kontrolujte statistiky.

Podívejte se, jak penalizaci v Seznamu řeším.

2016 ve jménu vzdělávání

Zhruba třetinu času jsem věnoval vzdělávání, protože považuji affil za obor, ve kterém se hodí znalosti z podnikání, programování, marketingu, copywritingu a UX. No prostě od všeho trochu. Affiláci jsou takoví univerzální vojáci. Samozřejmě, pokud něco vypadá ziskově a vyplatí se specialista, je to jasná volba, ale cestičku si musíme vyšlapat sami.

Učil jsem se programovat v Nette, dělat responzivní design, PPC od Peti Větrovské, SEO od Marka Prokopa a Pavla Ungra, UX od Honzy Kvasničky. Bylo toho dost a už se těším, až všechno v roce 2017 využiji. PPC využívám již pro hodně projektů a daří se mi platit za reklamu méně než vydělá.

Affiliate nadsystém

Nevím přesně, jak to správně popsat, ani jestli je pro to reálné slovo, možná ekosystém. V průběhu roku jsem začal přemýšlet nad tím, jak nejefektivněji dělat affiliate a jak nejlépe využívat projekty, které už mi fungují. Začal jsem sbírat e-maily a propojovat vlastní projekty, abych získal konkurenční výhodu a traffic, který se kumuluje na všech na sobě navázaných projektech.

Začal katalogem fitek. Pak jsem přidal blog o fitness a stravě a Contours, jenž propaguji i na svém slevovém agregároru DnesniAkce.cz. Fitness ženy se často zajímají o slevy na různé procedury, a tak přemýšlím o přidání sekce hubnutí. Dává vám to smysl?

Podobně jsem to udělal i s DameJidlo a budu pokračovat a vyberu si další obor, který mohu navázat na stávající a použít e-maily s trafficem. Systém má výhodu, že je daleko stabilnější než samostatné projekty závislé na jednom partnerovi. Návštěvníka tak recyklujete. V online se tomu říká cross selling.

Podívejte se, jak jsem se stal největším affilákem pro DámeJídlo

Stěžejní je ten kumulovaný zisk. Přivedení návštěvníka za určité náklady na jeden web Vám vydělá i na jiných projektech, takže si za něho můžete dovolit platit víc.

Zahraniční projekt

V 2016 se mi podařilo udělat první stabilní zahraniční UK affiliate web v oblasti rozvozu jídla (HungryHouse.co.uk). Dokonce to vypadá, že systém i praktiky fungují stejně jak v Česku.  Vydělává to jenom díky SEO 15K / měs. Možná by stálo za to se na to podívat pořádně 🙂 Má někdo podobné zkušenosti?

 

Plán 2017

Opravit penalizaci Seznamu

Tohle je priorita, jelikož to dělá asi 30 % měsíčního čistého zisku.

Blog

Za těch 5 let, co dělám v on-linu, jsem zjistil hodně věcí, hodně se naučil a rozhodl se, že se o to podělím. Úplně na rovinu a bez bullshitu. Třeba se někomu mé informace budou hodit a možná nás je víc, co řešíme stejné problémy 🙂

Nové obory

Určitě chci zkusit něco nového. Ještě nejsem zcela rozhodnutý, ale bude to jedna z těchto věcí:

  • oblečení – stále velký růst
  • nábytek – relativně nový segment v affiliate, online prodej nábytku také meziročně roste
  • rozvoz květin – malý segment, ale zase by bylo jednoduché stát se jedničkou
  • lékárny – taky to roste  🙂
  • zahraničí – replikace něčeho do zahraničí, je tu obrovský potenciál, ale je potřeba hromady času na studium a zjišťování trhu

Mobilní weby + https

Jsem ostuda! Ze všech 26ti webů,které vlastním,  jsou jenom 4 optimalizované pro mobil. Problém absence mobilního webu vidím i na poklesu různých metrik a zisků. Už je prostě čas to předělat.  Spolu s tím weby předělám do Nette a nastavím https, pro lepší bezpečnost a fulltext bonus od Googlu. Je to několik měsíců práce, ale vyplatí se to 🙂

Pokračovat se vzděláváním

Strašně bych se chtěl naučit dělat úspěšné FB kampaně. Vždycky buď prodělám nebo je to tak 1:1. Tohle je můj velký cíl. Už 3 měsíce si značkuji všechny návštěvníky a konverze, ale nevím co s tím 🙂 Nemáte někdo tip nebo nevíte o někom, kdo mě to může naučit?

Tohle bylo mé profesní shrnutí 2016 a lehký plán na 2017. Máte také v plánu pouštět se do nových segmentů a oborů?

7 komentářů u „Zhodnocení 2016 + plán 2017

  1. Kus cesty 👍, zaujímavé čítanie.

    K tej penalizácií a neskorému odhaleniu možno doplním riešenie vo forme Custom Alerts v GA. Nastaviť to na všetkých 26 weboch asi chvíľu potrvá ale na hlásenie prepadov je to ideálne.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *